Opracowały:Teresa Czaja, Jadwiga Czechowicz –Kaczmarek, Elżbieta Wiater, Olga Naczk nauczycielki Szkoły Podstawowej w Siemirowicach
TEMAT BLOKU: Woda to życie.
TEMAT DNIA: Ścieki trują nasze życie.
CELE:
- Uświadomienie przyczyn i stanu zanieczyszczenia wód;
- Zapoznanie ze sposobami zapobiegania zanieczyszczeniom wód przy wykonywaniu codziennych czynności;
- Rozwijanie umiejętności dłuższych wypowiedzi na określony temat;
- Kształcenie poczucia odpowiedzialności za stan czystości wód i obowiązku zachowania ich dla przyszłych pokoleń;
- Wdrażanie do oszczędnego gospodarowania wodą.
METODY: słowne, oglądowe, ćwiczeń praktycznych.
FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: nagranie magnetofonowe, tekst wiersza, opowiadanie, karty pracy, lejek, szklanka, słoik, glina, bibuła, węgiel drzewny, żwir, piasek, lignina, farby, pędzle, blok rysunkowy.
PRZEBIEG:
- Przedstawienie środkami plastycznymi tematu: "Nasza Ziemia jest piękna" ( omówienie wykonanych prac i zorganizowanie wystawki).
- Zabawa muzyczno- ruchowa:
Grupa maszeruje swobodnie po sali. Po chwili wszyscy się zatrzymują i słuchają kasety z nagranymi odgłosami wody np. wylewanej z butelki do naczynia, wypływającej z odkręconego kranu, szum gotującej się wody, plusk wody podczas kąpieli. Dzieci odgadują znaczenie tych dźwięków i naśladują je głosem i ruchem.
- Opowiadanie nauczyciela na temat stanu zanieczyszczenia naszych wód na podstawie tekstu W. Lewandowskiego.
Na pewno w czasie wakacyjnych wędrówek natrafiliście na miejsca nad rzeką lub jeziorem, gdzie na brzegu umieszczony był groźny napis: "Kąpiel zabroniona". Takich miejsc jest niestety coraz więcej. Najczęściej kąpiel jest zabroniona z powodu zanieczyszczenia wód różnego rodzaju ściekami. Czy myśleliście kiedyś o tym, co dzieje się z brudną wodą po myciu, praniu lub po użyciu w ubikacji? Każdy wie, że brudna woda odpływa gdzieś rurami, ale dokąd? Bardzo często zanieczyszczone wody, czyli ścieki, trafiają do rzek i jezior bez żadnego oczyszczania. Rzeki nie mogą sobie z tym poradzić i chorują. Umierają ryby i inne wodne zwierzęta. Ścieki muszą być oczyszczane w specjalnych urządzeniach, które nazywamy oczyszczalniami ścieków. Powinno ich być coraz więcej. Czy w naszym codziennym życiu możemy pomóc rzekom i jeziorom? Tak! Przede wszystkim oszczędzajmy wodę i używajmy do prania tylko proszków, które są przyjazne dla przyrody. Nie wyrzucajmy śmieci do wody i pilnujmy, aby dorośli nie myli samochodów nad rzekami. Jeśli będziemy to robili wszyscy, to trochę pomożemy przyrodzie i latem będziemy cieszyć się czystą wodą.
W. Lewandowski (Pentliczek nr 47/94)
- Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania w powiązaniu z zajęciem plastycznym (brudna woda od farb):
- Dlaczego nad jeziorem lub rzeką spotykamy napis: Kąpiel zabroniona?
- Co dzieje się z wodą po myciu, praniu, zmywaniu naczyń, korzystaniu z toalety?
- Jak wyglądała woda, której używaliśmy do malowania?
- Jak jeszcze ludzie zanieczyszczają jeszcze zbiorniki wodne?
- W jaki sposób można uchronić rzeki i jeziora przed zanieczyszczeniem?
- Wykonanie w grupach doświadczeń dotyczących filtrowania wody, wyciąganie wniosków:
Doświadczenie I: Bibułę złożyć na cztery części i umieścić w lejku. Lejek włożyć do słoika. W szklance zmieszać wodę z gliną. Powoli wlewać płyn do lejka.
Doświadczenie II: W lejku zamiast bibuły należy umieścić warstwę ligniny i wsypać kawałki węgla drzewnego. Wlewać do lejka wodę zmieszaną z gliną.
Doświadczenie III: W lejku należy umieścić warstwy ligniny, żwiru i piasku. Wlewać wodę zmieszaną z gliną.
- Ciche czytanie wiersza "Z butelką po Warszawie" z Elementarza H. Gut.
Kto dziś mieszka w Warszawie,
nie myśli o Warsie i Sawie,
gdyż musi zachodzić w głowę,
skąd by tu czystą wziąć wodę.
To przykre, żeby w stolicy
przynosić wodę z ulicy.
Bo takie jest nasze zdanie,
że woda powinna być w kranie...
A ta, która z kurków nam leci,
nie jest zbyt smaczna dla dzieci.
I chyba przyszła już pora
z Warszawą iść do doktora!
A może i inne miasta
uleczyć by wreszcie czas nastał
i przyjąć w nich założenia
ekologicznego myślenia?
- Omówienie treści samodzielnie przeczytanego wiersza.
- Rozwiązanie krzyżówki "Co nam umożliwia woda?" i odczytanie hasła (życie).
- Uświadomienie dzieciom, jaką część powierzchni Ziemi zajmują wody.
Mieszkamy na planecie, którą nazywamy Ziemia, a właściwie powinna się nazywać "woda"! Bo wody jest więcej. Gdyby całą powierzchnię Ziemi podzielić na dziesięć równych części, to aż siedem spośród nich zajmowałaby woda.
- Zabawa ruchowa pt. "Król Plum- plum":
Dziecko będące królem pokazuje całym ciałem, nic nie mówiąc sposoby wykorzystania wody np.:
- do mycia naczyń,
- do mycia rąk, ciała,
- picia
- prania,
- podlewania kwiatów,
- malowania,
- pływania itp.
|